Lucka 9. Finsta
Ursprungsintervju från 2012
Vi är många som diggar Finstas figurer och målningar. Det är en egen stil som satt spår i graffitivärlden, inte bara i Sverige. Många har sett Finsta på tv, i böcker, tidningar, utställningar och på väggar. Finsta är en frilansare som jobbar som illustratör, formgivare och konstnär. Vi har frågat var stilen kommer ifrån, och hur det är att vara en trendsättare!?
Victor – Tja Finsta! Vad skriver du nu?
Finsta – Finsta, TSM, NSA
Hur fick du din tag? Betyder tagen något?
Finsta har en personlig anknytning, och låter ”hip hop” vilket kändes viktigt när jag valde det. Finsta är dessutom en ort utanför Norrtälje, en gammal rappare i NY, och ett amerikansk ghettouttryck som betyder typ ”going to” (I finsta go paint som walls).
Hur länge har du målat?
Jag började med Graffiti 1993.
Varför började du med Graffiti?
En kompis visade boken Spraykonst, och det gick upp för mig att det fanns någonting coolare än att rita.
Varför har du fortsatt med graffiti?
Det är kul att spraya, många av mina vänner målar. Det känns bra att se sitt namn eller verk stort på en vägg. Det har fungerat som reklamkanal för mig och min stil.
Har du alltid målat figurer och characters?
Jag kommer från en mindre stad och tecknade mycket som ung, så när jag började spraya så kom det sej naturligt att jag gjorde gubbar och föreställande saker snarare än krångliga texter. Jag gjorde inte revolt, jag bara testade något coolt.
Var fick du din inspiration ifrån i början?
Jag blev inspirerad av skateboardkulturen och tidningen MAD. Jag gillar humor och saker som trotsar vuxenvärlden.
Din stil är egen och jag tycker mig se influenser från dig lite då och då, särskilt då i figurer och characters som folk målar. Ser du på dig själv som en trendsättare?
Jag började själv med att härmas, men förstod snabbt att det var coolare om man hittade något eget. Det tog lite tid, det är en slags mognadsprocess att hitta sig själv, hitta sin smak. Nu känner jag att min stil matchar min personlighet.
Är det ett mål i sig, omedvetet eller medvetet, att vara den som andra kopierar och inspireras av?
Om jag kan inspirera unga människor till att arbeta kreativt så känns det bra. Att se andra kopiera min stil är helt OK, men jag hoppas att de ska hitta sig själva ju längre de håller på. Det kan gå för långt.
Vilka graffitimålare har du målat med som imponerat på dig på något sätt?
Sibler, Keso, Uzi, Killa, Banjl, Inka, Debs, Tais, Spacer, Looper, Quel, Supe, Horfe, Nick, Pike, Hefa, Biso, Eisr, Marvel, Vadr, Days, Lsd mfl. Det är folk jag litar på.
Klassikern. Någon knas historia att berätta?
Jag sov på en strand i Båstad med några kompisar för 15 år sen. På morgonen blev vi väckta av en polis som sa ”upp och hoppa lingonsoppa, här kan ni inte ligga och sova”. Vi sov nästa natt på stranden igen, men uppe i en klätterställning. Polisen kom, men förklarade att vi var väldigt smarta, eftersom vi inte nuddade marken så fanns det ingen lag som kunde köra bort oss.
Vilka länder har du målat i?
Jag har rest och målat en hel del. I USA, Kanada, Ryssland, Indien, Kambodja, Italien, Frankrike, Polen, Grekland, Belgien, Tyskland mm.
Vilket land är favoriten?
Indien. Folk där är så peppade. De har en annan syn på att måla på saker. Att få färg på sitt hus eller bil är att få något snarare än bli av med något. När en kompis drog en slivertag på en indiers motorcykel så stod några gamla gubbar bredvid och mumlade om att han hade ”the hand of god”. ”He did it in only 2 seconds, amazing”. De hade aldrig sett silverpennor så de ville ha tags överallt.
Vad tycker du om graffiti kulturen och scenen i Sverige?
Jag har inte så bra koll på graffitiscenen någonstans, men Sverige har och har haft många duktiga målare och en kultur med mycket integritet. Eftersom klimatet är tufft (polisen, väktare och väder) så lockar inte kulturen vem som helst. Man måste vara riktigt sugen för att få något gjort här.
Du jobbar själv en del med grafisk formgivning, illustrationer och reklam. Ser du några likheter med den ”branschen” och graffitin?
Det finns en hel del likheter. Man vill synas, man vill bli igenkänd för en viss stil och image. Men eftersom det ena är illegalt och det andra kommersiellt så är det ju rätt stor skillnad utifrån samhällets regler och syn.
Vilka konstnärer ger dig inspiration?
Jag blir hellre inspirerad av annat än konst eller design. Barn är inspirerande, de vet inte hur det ska vara så de kommer på nya saker hela tiden.
Vilken burk gillar du mest?
Jag målar med det som finns. Jag började med DuPont och Quick. Nu gillar jag att använda rollfärg till alla stora ytor.
Vilken cap gillar du mest?
Något snabbt, ”pointy” och smådammigt. Det ska gå snabbt, och får gärna se lite rått ut.
Vad handlar graffiti om för dig?
Graffiti handlar om att göra vad jag själv vill. Det handlar om att synas och om att hitta en identitet.
Vad gör du om tio år?
Jag har ingen aning. Jag hoppas jag överraskar mig själv, men jag har svårt att tänka mig att jag skulle sluta med konst relaterade saker eftersom jag varit djupt insnöad på det hela livet.
Du nämner i boken Overground2 att du måste lämna avtryck på jorden för att ditt liv ska kännas meningsfullt, och jämför med när amerikanarna satte flaggan på månen. Är det fortfarande så för dig?
Det känns viktigt för mej att ha ett mission i livet. Jag utgår från att jag bara lever en gång och då vill jag passa på att utveckla och förändra saker här i världen. Inte som politiker eller terrorist, utan som innovatör och inspiratör.
Någon hälsning till dem som läser?
Om du vill läsa mer så kolla in boken ”Finsta Graphics” eller ”Overground 2”.
För mer konst, grafik och musik kolla in https://www.finstafari.com/, www.popemrecords.com & taperollz.com
Vad vill du säga till nya och yngre graffitimålare?
Tro på dig själv och gör något nytt. Dina idéer är unika när de kommer från dig. Livet är för kort för att leva genom någon annans stil och idé.
Tack Finsta för intervjun! Vi önskar dig lycka till med ditt målande, skapande och med konsten även i framtiden! Blessings! / Victor