Lucka 21. Hop Louie

Ursprungsintervju från 2013

Hop Louie har blivit kallad Sveriges svar på Banksy. Han är en av de som driver gatukonst scenen i Stockholm. Känd för bland annat sina Christer Pettersson stenciler.

Victor – Tja! Läget? Kul med jul?
Hop Louie – Läget är bra. Jag gillar julmust och Karl Bertil Jonsson på julafton.

Hur fick du din tag? Betyder tagen något?
Jag satt och kollade på A-team i mitten av 90-talet där dom i ett avsnitt var på en restaurang som heter Hop Louie. Jag visste direkt att det är jag som är Hop Louie och sen dess har namnet följt med. För några år sen var min tjej i LA, där restaurangen ligger. Hon snodde en meny till mig och satte upp några Chrille P-stickers. Det kändes stort.

Varför började du med streetart?
Jag hade klottrat och målat lite characters under hela min uppväxt på Märsta-linjen i slutet av 90-talet och samtidigt haft ett stort intresse för bilder och politik. Jag var en så kallad aktivist och brukade affischera för olika demonstrationer och events, och så tänkte jag att jag skulle göra lite mer allmänna affischer som jag ville använda till att sprida olika budskap. Sen snöade jag in på att formge dom och baka in budskapet i bilder. Var mina affischer gick från att vara politisk propaganda till att vara streetart är lite oklart. Men sen fortsatte jag att experimentera med olika tekniker, bildspråk, material och så vidare. Jag gillar att testa olika grejer.

Heter det streetart eller gatukonst? Är det bara två olika språk eller finns det någon annan skillnad på de båda ordens mening?
Jag vet inte. Är inte gatukonst bara en direktöversättning från engelskans streetart?

Ser du dig som en graffitimålare eller som delaktig i graffitikulturen?
Jag vet inte, jag kan tänka mig att alla ortodoxa graffititraditionalister ser mig som en konstmupp och det är helt korrekt. Och folk som inte har så mycket koll kallar det jag gör för graffiti. Så jag har ingen aning vart jag tillhör. Jag vet bara att om en affär säger att dom säljer grejer med graffiti så kan jag gå dit och köpa cans.

Många har sett din gatukonst, särskilt i Stockholm. Är den alltid politisk med underliggande budskap?
Nej, inte alltid. Ibland är det bara en dum idé bakom. Men jag tänker att om man ändå ska hålla på att kommunicera med folk på gatan så kan man lika gärna säga något som har lite substans.

Är budskap och mening viktigt med din gatukonst? Ser du gatukonsten som meningsfull i själva handlandet, även om motivet saknar mening?
Att utan tillåtelse ändra något i det offentliga rummet, eller på någons fastighet, är en politisk handling. Man ifrågasätter på något sätt äganderätten och vem som har rätt att ta plats i staden. Nu ska allmänheten hålla sig till en handfull anslagstavlor i staden medan storföretagen kan köpa till sig nästan vilka ytor som helst. Men då väljer vissa av oss skita i det och att riskera straff för att ändra lite på omgivningarna. Varför, hur och var bestämmer vi själva. Det är därför gatukonsten är meningsfull i själva handlandet.

Hur kommer det sig att du började måla Christer Pettersson?
Han fick ta skit för något han inte gjort och sen hatade alla på honom för att han var en missbrukare från förorten, och jag fattar inte riktigt varför när vi samtidigt har mäktiga människor värda allt hat ovanför oss. Att sparka nedåt och slicka uppåt är tyvärr väldigt enkelt och vanligt, men jag hatar det. När snuten sen slog ihjäl Christer och sa att han hade ramlat, och det nästan var som att mäktiga människor som Göran Persson var nöjda, så bestämde jag mig för att göra en stencil av hans ansikte och sprida i Sollentuna där han bodde. Sen spred det sig lite.

Har du fått någon respons av Christer själv?
Nej, han är ju död. Men jag har snackat med honom en gång på en parkbänk i Sollentuna, det var dock innan jag började sprida hans nylle. Han var påtänd och snackade om att han var förföljd.

Vad vill du säga med Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt motivet, varför mörka rinnande ögon?
Jag läste någon borgerlig tidning om att alla barnen gillar Reinfeldt, att barn tycker att han ser snäll ut. Jag mådde lite dåligt och sen gjorde jag hans ansikte så obehagligt jag kunde. Jag ville helt enkelt skrämma barnen med Reinfeldt.

Klassikern. Har du någon rolig knas historia att berätta?
Eftersom jag inte sysslar med traditionell graffiti utan typ står och klistrar eller spacklar så brukar poliser och väktare inte riktigt fatta vad jag gör innan det är för sent och jag dragit därifrån. Jag har blivit överraskad mitt i akten av både snutar och väktare som stannat en bit bakom mig och sen blivit ståendes där med en nollställd min och lite öppen mun som om dom undrar vad fan det är jag gör, och om det är olagligt eller inte.
Jag har blivit stoppad med en stor väska med stenciler och sprayfärg och hävdat att det är reklam och då var det lugnt.

Vad tycker du om gatukonst scenen och kulturen i Sverige?
Tack vare den här nolltolerans-moralpaniken som åtminstone finns i Stockholm så finns det inte så mycket som man skulle hoppas på. Det som finns är fint, men jag skulle vilja se större och mer genomarbetade grejer. Hela hus liksom. Det är knepigt med folk i makten som har samma syn på konst som talibanrörelsen.
Men det dyker upp initiativ ibland, som nu i december Kladdventskalendern som är som en GPS-skattjakt fast gatukonst som julkalender. Kolla Kladdventskalendern – http://kladdventskalendern.se/
Eller Apriloffensiven under hela april, då vi alla bara ska gå ut och köra så mycket som möjligt. Det brukar vara kul, Irok brukar fixa en mix som vi lyssnar på under tiden.

Vad handlar graffiti och gatukonst om för dig?
Att ta plats i sin omgivning. Och att man egentligen bara vill stå vid någon vägg tillsammans med sina polare och måla, lyssna på hip hop och dricka öl.

Vad gör du om tio år?
Förhoppningsvis står jag vid någon vägg tillsammans med mina polare och målar, lyssnar på hip hop och dricker öl.

Någon hälsning till dem som läser?
Dra till Cyklopen i Högdalen, där finns en liten laglig vägg och världen fetaste hus.

Vad vill du säga till nya och yngre graffitimålare och gatukonstnärer?
Kör bara kör.

Hur ser ditt kreativa/skapande/målande ut idag 2020?

Jag har snöat in lite på skulpturer, hantverk och att bygga grejer. Och lite annat som kanske visar sig i framtiden. Mycket av mitt skapande går ut på att kolla vad det finns för olika sätt att skapa på, försöka förstå om det går att använda till att skapa det uttryck jag vill skapa, lära sig grunderna och sen testa. Coronan 2020 är ett bra läge för det, att testa och leka med olika kreativa uttryck. Den mesta gatukonsten jag gjort i år har varit i Snösätra. En fantastisk plats förresten, att kunna stå vid en vägg och måla och få ta sin tid är oslagbart. När den möjligheten tas ifrån oss är det dags att måla exakt överallt igen.

Tack Hop Louie! Vi önskar dig lycka till med gatukonsten och ser fram emot att se mera i framtiden! Blessings! / Victor

Kolla in Hop Louie på nätet
Hemsida – http://hoplouie.com/
Facebook – https://www.facebook.com/hoplouie